المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سلفي | خاص | حــــــــوار مــــع علمـــــانــــي #salafi المناظرة حول مقال: الو...


S.N.N
11-14-2011, 10:53 PM
?سلفي | خاص | حــــــــوار مــــع علمـــــانــــي #SALAFI

المناظرة حول مقال: الولايات المتحدة السلفية لحسام عبد العزيز
العلماني مصطفى إبراهيم: كفاية كدب ستارة بـ 8000 دولار ليه يعني. وكمان موضوع الإعلان ده كدب برضه. انت شوفت الناس في هولندا لابسة وبتجيب ايه في التليفزيون عشان تقول مانعوا إعلان؟
حسام: طيب لو جبت لحضرتك الادلة الموثقة. تقدر تعتذر وتقول انك كداب؟
?http://www.rnw.nl/arabic/article/100? مين بقى اللي كداب
?http://news.bbc.co.uk//hi/americas/1788845.stm? مين بقى اللي كداب؟
العلماني: حضرتك انا كنت في امستردام أول يوم العيد ولو كنت عارف كنت صورت لك الاعلان
مين بقى اللي بيكدب ناو؟ على فكرة أمستردام فيها حاجات العن من دي بكتير ومحدش علق عليها حاجة برضه ولسه موجودة. بيتهيأ لي مفيش دليل أكبر من كده حضرتك ممكن تتأكد إن أنا كنت هناك لو شوفت انا ساكن فين أتمنى من حضرتك تعرف بالخطأ.
حسام: انا اتكلمت عن واقعتين محددتين وانت قلت كدب. اديني جبت لك الموضوع من اذاعة هولندا اللي انا كنت صحفي فيها. ثانيا قلت ستاير ب 8000 دولار ده كدب وجبت لك الدليل. انت بتخرج عن الموضوع ليه. يا ريت متكدبش وقائع وانا مش بقول ان هولندا دولة مفيهاش عري أنا بتكلم عن موقف حزب مسيحي مسجل والناس كلها عارفاه.
العلماني: يا صاحبي انا بقول لك انا كنت في هولندا وشوفت الاعلان موجود عادي وفيه حاجات وفيه حاجات اكتر من كده فده مش بيثبت ان الاعلان اتشال واظن حضرتك عارف كده. تاني حاجة حضرتك قلت دفعوا 8000 دولار وانا مصدقتش جبت لي اللينك باس اتمنى من حضرتك بقى تشوف مكان التمثال ده فين ومين اللي واقف قدامه مش مكان في الشارع ومش فيه حاجة عريانة يبقى كده حضرتك وصلت للي انا عايزه ان مكان ده في العدل مش الشارع وبيتهيا لي حضرتك لو دخلت محكمة ولقيت فيها التمثال كده هاتضايق لكن مش في الشارع ومفيش حاجة عريانة
حسام: أولا انا مذكرتش في المقال ان الاعلان اتشال. انا قلت ان الحزب المسيحي اعترض وحاز وحاز هذا الاعتراض والرفض على قبول جماهيري واسع وده صحيح ومذكور في التقرير. يعني بنقارن بين المواقف الدينية اللي على الاقل الناس بيحترموها في اوروبا وهنا مبيحترموهاش. ثانيا التمثال اللي بتتكلم عليه كان في وزارة العدل وده مبنى حكومي مش ملك الوزير ده ملك الشعب وده بهور الوزارة يعني مش مكتب ولا تكييف وانا سألت سؤال لو مسؤول اسلامي وغطى تمثال في وزارته هاتسكتوا ولا هاتقولوا ده ملك الشعب ومش من حقه؟
العلماني: اعتراض مش اتقطع حضرتك قولتها ومن حق أي حد يعترض لكن التصرف بالاجماع وبالدليل الإعلان اتساب. تاني حاجة مصر مش فيها تماثيل جوا الوزارات ولا فيها تماثيل عريانة وأتمنى حضرتك توضح لي ليه عمرو بن العاص مش كسر التماثيل لما كان في مصر؟ انا واحد مصري وفخور بالفراعنة فخور بيهم وضد إن حد يقول عليهم حضارة عفنة مش عاجبوا يروح بلد تانية ده تاريخ اجدادي. عايز حضرتك توضح لي التماثيل عملت ايه؟
حسام: هاعيد الكلام تاني يمكن مش واضح. الفكرة في تقبل منطق السلفيين اصلا. مسألة التماثيل برامج التوك شو كل شوية تناقشها بسخرية انا بقارن بين مجتمع مستعد يتقبل فكرة مسيحية ومجتمع تاني مسلم متدين يتصيد أي شاردة ويحاول ان يصورها انها تفكير سلفي متخلف يعود بنا الا عصر الاصنام. الكلام ده متقالش في اوروبا العلمانية رغم ان اللي قاله حزب مسيحي. شبهة عمرو بن العاص سهلة جدا في الرد عليها لأن الأهرامات لا تعد تماثيل وطبعا حتى لو كانت تماثيل برؤوس واجساد ما كان يستطيع الصحابة بإمكاناتهم الضعيفة أن يهدموا هرما واحد. ولكن كما قلت الهرم ليس تمثالا لانه ليس على صورة بشر. لم تظهر اي من التماثيل الاثرية حتى ابو الهول الا في العصر الحديث
حسام: تم اكتشاف أبو الهول أثناء الحملة الفرنسية سنة 1798 م عندما قامت عاصفة وكشفت جزء صغير من قمة أحد الأهرامات وعندما تم التنقيب وجدوا تمثال أبو الهول.
حسام: وإذا كان تمثال ابو الهول الضخم جدا كان مطمورا تحت الأرض فكيف ببقية التماثيل التي اكتشفت جميعها بعد الحملة الفرنسية ولا يزال الاثريون يكتشوفنها الى الان.
حسام: ثالثا حتى لو وجد عمرو بن العاص تمثالا ما كان ليهدمه لان المسلمين الجدد ما كانوا ليتفهموا هذا الاجراء الصادم. الم تسمع قول النبي صلى الله عليه وسلم لعائشة رضي الله عنها: لولا أن قومك حديثو عهد بكفر لهدمت الكعبة وأقمتها على قواعد إبراهيم. اما الان فالإسلام صار قديما في مصر. ومع ذلك ساكلمك بمنطقك هل انا تكلمت عن واقعة تحطيم تمثال لتسالني لماذا لم يهدم عمرو بن العاص التماثيل؟
العلماني: كلام حضرتك غير منطقي للغاية لان عمر بن العاص مكنش هايخاف من حاجة. تاني حاجة حضرتك مصر مش اهرامات وابو الهول بس
حسام: يا استاذ انا مش بقول لك عمرو بن العاص هايخاف بقولك لك ميعملش كده مع مسلمين جدد لانهم مش هايستوعبوا الامر وقد يرتدوا وجبت لك مثال حديث النبي. ثانيا انا جبت لك اكبر اثرين الاهرام وابو الهول وقلت لك ان الاثار الباقية اكتشفت بعد الحملة الفرنسية
حسام: سئل الزركلي عن الأهرام وأبي الهول ونحوها: هل رآها الصحابة الذين دخلوا مصر؟ فقال: كان أكثرها مغموراً بالرمال، ولا سيما أبا الهول. (شبه جزيرة العرب 4/1188).
حسام: ومما يدل على ذلك ما ذكره ابن خلدون في ( المقدمة ص 8) أن الخليفة الرشيد عزم على هدم إيوان كسرى، فشرع في ذلك وجمع الأيدي، واتخذ الفؤوس، وحماه بالنار، وصب عليه الخل، حتى أدركه العجز وأن الخليفة المأمون أراد أن يهدم الأهرام في مصر فجمع الفعلة ولم يقدر.
حسام: روى مسلم عن أبي الهياج الأسدي قال: قال لي علي بن أبي طالب: ألا أبعثك على ما بعثني عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم: " أن لا تدع تمثالا إلا طمسته، ولا قبراً مشرفا إلا سويته".
العلماني: حضرتك برضه جايب كلام من ناحية واحدة. الشعراوي مقالش تتهد واحنا مش كونا مسلمين جدد الشافعي عاش في مصر وفيه كل حاجة برضه والامام محمد عبده ومحدش منهم قالوا هدوها احب اقول لحضرتك ان مشكلة السلفيين انهم ميعرفوش اصل الحديث ولكن ياخذوا المعنى المجمل. وبينم وبين حضرتك حياة هيئة الافتاء في الازهر واتفضل حضرتك اسالهم لو عايز تتاكد لان ده كلام اكبر مني ومن حضرتك ومحتاج دراسات.
حسام: بص بقى مبحبش شغل الشعراوي قال والشعراوي مقالش. لان كلام العلماء مش قران. لاني ممكن اجيب لك كلام علماء قدهم عشرات المرات من ناحية العدد. احنا بناقش ادلة. الشعراوي قال العلمانيين عالم قليلة الادب ومش ملتزمين بالاسلام والبرادعي اللي حاطط صورته قال انا علماني. هاتقبل بكلام الشعراوي؟ ثانيا عشان بتقول التماثيل مش ابو الهول بس عايزك تجيب لي تمثال كان موجود على عهد عمرو بن العاص منصوب زي دلوقتي غير ابو الهول. لاني اعلم يقينا ان القرن الماضي بدا فيه تشييد تلك التماثيل.
العلماني: ههههههههههههههه حضرتك كده برضه اثبت ان كلام الشعراوي عن السلفيين صح لما قال مش بيقابلوا الحجة بالحجة والدليل بالدليل والشعراوي قال العلمانية هي فصل الدين عن السياسة لكن سبحان الله لما البرادعي قال نفس اللي قاله اردوغان والسلفيين والاخوان كانوا فرحانين انه جاي بقى مرة واحدة كافر وملحد مع ان مفهوم العلمانية اتغير
حسام: كل النقاش ده وبتقول لي اني مبردش على الحجة بالحجة؟ انت اللي رديت على الحجة بقول للشعراوي من غير حتى ما تجيب دليل الشعراوي. ثانيا يا ريت لما تنقل عن الشعراوي تنقل صح لان الشعراوي متكلمش عن السلفيين خالص. الشيخ كان بيتكلم عن الوهابية. يا ريت تسمعني فيديو السلفيين ده. وعلى فكرة انت مرديتش على الاثر اللي اوردته عن علي. يعني يا راجل عايز تستدل بعدم فعل عمرو بن العاص ومش عايز تستدل بقول علي عن النبي صلى الله عليه وسلم. هي دي الحجة ردها بالحجة ان استطعت. ولاحظ انك من اول الحوار وبتخسر نقط قلت 8000 دولار دي قصة كدب وجبت لك الدليل قلت التماثيل ليه مهدمهاش عمرو بن العاص وجبت لك الدليل على عدم وجودها. ودلوقتي بتقلبها كلام مرسل وضحك. رد بقى الحجة بالحجة.
العلماني: هههههههههههههههههههه يا صاحبي انا قلت لحضرتك في وسط الكلام انا مصدقتش وانت اثبت لي عايز اعرف اكتر من كده. وقلت لك ان التماثيل فين اظن حضرتك هربت من الرد على النقطة دي
حسام: لا رديت وارجع لردودي تاني وانت تعرف هربت ولا مهربتش؟
العلماني: (يضع لينك لابن الشعراوي عبد الرحيم يتكلم فيه عن السلفيين ويقول إن التوسل بالأضرحة مذكور في القران) دي تاني ضربة لحضرتك ان ابن الشعراوي اهو بيقول برضه على السلفيين والشعراوي وصفهم بالجهال. وحضرتك ممكن تشوف الفيديو تحت عنوان هدم الاضرحة. تالت حاجة رد حضرتك مش فيه الدليل ان التماثيل تتهد وأظن حضرتك صحفي وعارف الفرق بين التمثال والصنم.
حسام: انا بقول لك جيب الشيخ وهو بيقول السلفيين. انا ممكن اجيب لك الشيخ وهو بيقول باللفظ العلمانيين. ثانيا هاكتب لك تاني الاثر لانك واضح مبتقراش ردودي: روى مسلم عن أبي الهياج الأسدي قال: قال لي علي بن أبي طالب: ألا أبعثك على ما بعثني عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم: " أن لا تدع تمثالا إلا طمسته، ولا قبراً مشرفا إلا سويته". دي صنم ولا تمثال؟
حسام: معلش من فضلك حاول تكتب عربي لاني بتعب جدا في قراءة الفرانكو اراب ده
حسام: يا استاذ انا كلامي واضح اذكر لي اسماء واماكن التماثيل المنصوبة في عهد عمرو بن العاص. متقعدش تقول كلام مرسل. عمال تكرر وتقول هو ايام عمرو بن العاص مكنش فيه غير ابو الهول. جيب اسم التماثيل التانية او اماكنها. مرديتش يعني على الاثر بتاع علي صنم ولا تمثال؟ هههههههههههههههههههههههه
حسام: يا استاذ رد على النقاط بتاعتي الاول عشان ارد على النقاط بتاعتك مش انت قلت لي الصنم غير التمثال؟ اقرا الاثر الوارد في صحيح مسلم.
حسام: ومتنساش اسماء التماثيل اللي كانت موجودة ايام عمرو بن العاص
العلماني ينقل فتوى القرضاوي عن جواز الابقاء على التماثيل
حسام: على فكرة الرد اللي انت ناقله من النت فيه الجملة التالية: لان تماثيل الفراعنة في زمانهما كانت حبيسة في المقابر والمخازن ودي رد عليك.
حسام: يعني مش منصوبة
حسام: مش ده رد القرضاوي اللي جاب من الاخر ههههههههههههههههههههه
العلماني: ده بيتكلم عن
حسام: امال التمثال اللي اتغطى مكنش منصوب؟ كان نايم ولا كان في مخزن؟
• .حسام: يا استاذ انت مبتقراش ردودي وبتعيد الكلام ليه؟ انا مش قلت لك التمثال المحرم ما هو على صورة البشر . هرم ايه اللي بتتكلم عليه. وعموما اديك بترد على نفسك على فرض انه تمثال ومحدش يعرف ينقله يعني عرفت ليه عمرو بن العاص منقلهوش؟
• .حسام: الحجة جبتهالك مرتين ومردتش عليها رد يا استاذ على اثر علي الوارد في صحيح مسلم
• .حسام: هو علي ولا القرضاوي
العلماني: هو فين؟
• .حسام: انا مش هاكتبه تاني ثواني اعد لك ترتيبه في قائمة التعليقات
• .حسام: والله ما عارف اعد من طول الحوار. هو ده وارجع وشوفه بعينك يمكن انا بكدب روى مسلم عن أبي الهياج الأسدي قال: قال لي علي بن أبي طالب: ألا أبعثك على ما بعثني عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم: " أن لا تدع تمثالا إلا طمسته، ولا قبراً مشرفا إلا سويته
• .حسام: دي ثالث مرة اكتبه
• .حسام: الشعراوي والقرضاوي ولا ما بعث الرسول عليه علي بن ابي طالب؟
العلماني يضع فيديو عن الاضرحة للشعراوي
• .حسام: انا عايزك متهربش
• .حسام: الاول رد على الكلام
• .حسام: وبعدين هات لي كلمة السلفيين من بق الشعراوي
• .حسام: مش هاتناقش معاك غير ما ترد. مش هي دي الحجة بالحجة؟
العلماني يضع فتوى طويلة للازهر عن جواز بقاء التماثيل مالم يكن هناك شرك
• .حسام: حضرتك سالتني عن الحديث وحطيته فتحت موضوع تاني. هاترد على موضوع التماثيل هارد لك على اللينك بتاعك.
• .حسام: يا استاذ انت بتكتب لي مقال تاريخي. يا استاذ الحديث صريح لا ادع تمثالا الا طمسته. تمثالا نكرة للعموم
• .حسام: رد على الحديث بشكل علمي
العلماني يواصل وضع مزيدا من الاسطر من الفتوى الأزهرية
• .حسام: يا استاذ رد على الحديث
العلماني يضع مزيدا من الاسطر
• .حسام: يا استاذ ايه اللي انت كاتبه ده؟ ده ينفع مقال تاريخي: "منها تعرف لغتهم وعاداتهم ومعارفهم فى الطب والحرب والزراعة والتجارة والصناعة، وما قصة حجر رشيد الذى كان العثور عليه وفك رموزه وطلائمه فاتحة التعرف علميا على التاريخ القديم لمصر ، وما قصة هذا الحجر وقيمته التاريخية والعلمية بخافية على أحد . والقرآن الكريم حث على دراسة تاريخ الأمم وتبين الآيات"
• .حسام: واضح انك بترد بالشبر دلوقتي. يا استاذ الرد على الحديث يكون انك تطعن في سنده تقول الكلمة دي معناها غير صحيح
العلماني: انا جايب لك فتاوى الازهر.
• .حسام: وانا عندي فتاوى تانية تحب تقراها؟
• .حسام: ولا الازهر بس اللي بتاخد بيه؟
• .حسام: طيب انا عموما سعيد جدا بمناقشتك دي واتمنى انك تسمح لي انشر الحوار اللذيذ ده على الفيسبوك عشان الناس تستفيد
العلماني: اتفضل حضرتك وانا اسعد بس اتمنة حضرتك يكون وصل لحضرتك الرد من فتوى الازهر اهو والشيخ الشعراوي
• .حسام: لا ده مش رد يا استاذ. الرد انك تطعن في الدليل بتاعي حتى لو بكلام الازهر عن الدليل نفسه. لكن تحط لي كلام انشاء في عشرين سطر فده هروب. الحوار مسجل على فيسبوك اهو وموجود الشبهات اللي انت طرحته والردود بتاعتي والحكم للجماهير.
العلماني: وأظن كده الحجة بالحجة والدليل بالدليل وانا جبتهم لحضرتك من الازهر والشعراوي. حضرتك كده هاتدخلتا في كلام فقهي وانا مش دارس لو حضرتك درستو ما شاء الله على حضرتك بس العلماء والازهر والشعراوي ردوا على حالتين حضرتك اهو ومع احترامي الكامل لحضرتك بس ده رد الازهر والشعراوي ناس ليهم مكانتهم برضه.
• .حسام: لا من غير ما ندخل في جدليات. انت حطيت ادلتك ونخلي الناس تحكم. هي دي اصول المناقشة التي تصل الى الحقيقة ويستفيد منها الناس. الحوار سينشر بالحرف والصورة وهذا وعد مني.
العلماني: الى اقصد من كلامي من كلامي ان اهو رد الازهر على حضرتك وقلت لحضرتك ان مقال حضرتك مش جايب الحقيقة الكاملة وان التمثال في مجلس محكمة يعني لزم الاحترام.
• .حسام: كل ما كتبته ينشر يا اخي. وساضع صورة الصفحة كما هي والناس تحكم.
العلماني: اوك حضرتك اتفضل بس اتمنى من حضرتك ازالة الاسم لان ده راي خاص ليا وحضرتك تقول وجهة نظر اخرى.
• .حسام: لا ازيل الاسم ليه. مش ده راي الازهر. دلوقتي بقى راي خاص؟
العلماني: لا حضرتك فهمتني غلط اسمي انا مش اسم الازهر. حضرتك انا بعتلك اللينك تقدر تقول ان واحد قال لي عليه وتقول ان اللينك فيه اسم المفتي والسؤال والشيخ الشعراوي قال على هدم القبور.
• .حسام: يعني عايزني اطلع كداب قدام الناس
• .حسام: اقول لهم انا ناقشت واحد فيقولوا لي انت مفبركها بالفوتوشوب؟
العلماني: طب خلاص بلاش النشر
• .حسام: ده انت افلست بقى؟ فين كلام الحجة بالحجة؟
العلماني: ههههههههههههههههههههه لا والله بس انا مش عايز يظهر اسمي وده حقي وسحت لحضرتك تنشر الكلام بس بقول لحضرتك اسمي لا حضرتك ممكن تاخدها وجهة نظر اخرى.
وانا بعت بحضرتك اللينكات اللي توصل لي حضرتك انها وجهة نظر اخرى فعلا.
• .حسام: طيب مش عندك ادلتك؟ خايف ليه؟
• .حسام: مفيش اي مسؤولية قانونية عليا لأن فيسبوك موقع عام للكل وليس من حقك أن تمنعني بعدما سمحت لي. رجوعك عن كلامك غير ملزم لي وسلام.
• .حسام: مفيش اي مسؤولية قانونية عليا لأن فيسبوك موقع عام للكل وليس من حقك أن تمنعني بعدما سمحت لي. رجوعك عن كلامك غير ملزم لي وسلام.
العلماني: انا بلغت حضرتك وده الزام. سلام
• .حسام: لا أحد يستطيع أن يلزمني بشيء. من له مبدأ فليدافع عنه حتى النهاية. وعموما إذا أردت أن تلزمني فأنا ملتزم بقولك الأول.
العلماني: وانا ملتزم بالتاني لان فيه شرط اتحط. اللهم بلغت اللهم فاشهد واسمح لي انا هاعمل بلوك بس انا كده عرفت حضرتك وانت عرفت وانا كده حليت المشكلة القانونية بيني وبين حضرتك
• .حسام: مع السلامة
• .حسام: المناظرة اتصورت يا استاذ?

http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/321176_301792253177864_208614759162281_1164980_691 286982_s.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=301792253177864&set=a.208634749160282.54543.208614759162281&type=1)
Wall Photos (http://www.facebook.com/media/set/?set=a.208634749160282.54543.208614759162281&type=1)