المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سلفى | مقالات | محمود داود يكتب:موقف وتعليق على العصيان المدني...... #salafy $...


S.N.N
02-08-2012, 07:30 PM
?سلفى | مقالات | محمود داود يكتب:موقف وتعليق على العصيان المدني...... #SALAFY $

لا خلاف ان حكم العسكر ظلم ومرار..ويجب ان ننعم بالحكم المدني غير العسكري.

يوم الأثنين اللي فات لما أمي تعبت جداً..قعدت ساعتين عشان اتصل بسيارة اسعاف لان في حالات التشنج مينفعش يُنقل المريض في اي سيارة خاصة...ولما كان الموظف بيرد عليا بعد عناء بيقولي: لا يوجد سيارات متوفرة.
لغاية لما ربنا قدر ان يكون في شخص جارنا بيعرف ناس في ادارة الاسعاف وقدر يوفرلنا سيارة بعد ساعتين.
قلت في بالي: يعني اللي بيحاول يقتحم "وزارة الداخلية" بكامل ارادتة وبيتصاب..بيكون في عربيات أسعاف واقفة مستنياه..وانا أمي بتموت بغير ارادتها ومش لاقي عربية تنقلها؟

وفي نفس الوقت قلت: ربنا يشفي الجميع سواء كانوا مرضى و مصابين ..وحتى لو واحد كان بيحاول"الانتحار" لازم يكون متوفر له سيارة أسعاف تنقذه..وعدم توفير سيارات الاسعاف ده من "فساد الدولة" وتتحملة ادارة الاسعاف.

*ولما ركبنا سيارة الاسعاف:السواق سأل:نطلع على أنهي مستشفى؟ فقلت له:أطلع على مستشفى "الدمدراش" لان أمي تتابع فيها حالتها الصحية.

لقيت الشخص اللي بجانب السواق قال: في مستشفى الدمرداش "قسم الباطنة" عاملين أضراب بقالهم يومين ومش هنقدر نروح هناك..قلت له:احنا مش محتاجين "باطنة أصلاً" احنا محتاجين قسم"مخ واعصاب" قال لي:أي حالة بتدخل المستشفى لازم تتعرض على "الباطنة"الأول..والباطنة بيعمل تحويل لقسم "المخ والاعصاب" حسب احتياج الحالة.

طيب بالله عليكم لما دكاترة يعملوا اضراب..المرضى يعملوا ايه؟أهل المرضى يعملوا أيه؟ مش ده بيزود الاحتقان؟ ويزيد من تعداد الموتى والمرضى؟

لكن ربنا ستر:والشخص المجاور لسائق سيارة الاسعاف أتصل بواحد صاحبة قاله:لسه في اضراب في مستشفى الدمدراش؟ قاله "لاء" الحمد لله رجعوا تاني لعملهم.

تخيل: لو كان الدكاترة لسه"عاملين اضراب"؟ وسواقين الاسعاف مثلا منزلوش الشغل...يا ترى مين هيكون لاسعاف المرضى والمصابين؟

*سواقين الاجرة والتاكسي والناس اللي بتشتغل باليوميات .. وضعهم أيه يا ترى؟

*أنا عارف ان مش كل "الثوار" ولا كل"ميدان التحرير" موافقين على "العصيان المدني"
وطبعاً اللي بيدعو للعصيان المدني فاكر انه بكده هيشكل وسيلة ضغط على المجلس العسكري عشان يترك الحكم وكمان فاكرين ان ده هيضغط على المواطن البسيط عشان يقول "البلد خربانة" والمجلس العسكري هو السبب وبكده هيبقى واقف في صفك

معلش: انت مخطئ..نعم البسطاء في مصر كُثر..لكن ليسوا أغبياء..وهيقولوا ان ميدان التحرير هو السبب في الاضراب....طيب يا ترى مين الجهة المضادة لميدان التحرير؟ أكيد المجلس العسكري...فهتلاقي الجموع البسيطة دي ملتفة حول المجلس العسكري وتعطي له الشرعية...وكل لما تزيد الفوضى هيسمتد المجلس العسكري شرعيتة من الجموع البسيطة.

*مصر محتاجة: قرارت وتغيرات سياسية..مش قرارت عنترية وتصرفات تخريبية.
والتغيرات السياسية دي عبارة عن:انك تسلب من المجلس العسكري كل سلطاتة في ادارة البلاد.مثلا تسحب منه السلطة التشريعية والتنفيذية والقضائية.

وساعتها :أنت اللي هتشرع وتنفذ وتُحاكِم مَن يُخالف بنفسك..وبكده يبقى أنت بتحكم نفسك بنفسك..وبكده أنت نجحت في اسقاط حكم العسكر وليس اسقاط مصر !

وبدأنا بالفعل الخطوة الأولى في اسقاط حكم العسكر:وانتخب الشعب مجلس له..وبدأ يكون في جهة تشريعية...وبدل ما نلتف حولها بنقف ضدها؟..ولو اخطئوا "قوّمهم" ولا تساعدوا العسكر في البقاء على سدة الحكم..

فعليك أن تختار بين:إما أن تُسقِط حكم العسكر وهو الهدف المنشود...أو تسقط مصر و الفوضى تسود.?

http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/401409_359068997450189_208614759162281_1340230_436 663157_s.jpg (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=359068997450189&set=a.208634749160282.54543.208614759162281&type=1)